غربالگری دیابت و بیماریهای متابولیکی با تلفن های هوشمند

9 نوامبر 2020 - بر اساس مطالعه ی جدید تیمی از محققان مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه هاوایی، از تلفن های هوشمند می توان برای تخمین ترکیب بدنی و نشان دادن خطرات سلامتی و مرگ و میر استفاده کرد. این گزینه ی در دسترس و مقرون به صرفه، امکان غربالگری و پایش زودرس شاخص های فیزیولوژیکی بیماری های متابولیکی را در مناطقی که تصویربرداری پزشکی یا ارزیابی بالینی در دسترس نیست، فراهم می کند.

جان شفرد، محقق ارشد این تحقیق، گفت: این یک روش سودمند است زیرا در حال حاضر حتی افراد کم درآمد و متوسط جامعه، که بیشتر در معرض بیماری های متابولیک، از جمله دیابت و بیماری کبد چرب غیر الکلی قرار دارند، به تلفن های هوشمند دسترسی دارند.

خطرات مربوط به سلامتی و مرگ و میر بیماران را می توان با اندازه گیری ترکیب کلی و منطقه ای بدن با استفاده از تصویربرداری 3 بعدیتعیین نمود، که البته به تجهیزات گران قیمت و تخصصی نیاز دارد که تنها در کلینیک ها و بیمارستانها یافت می شوند. این مطالعه نشان داد که ترکیب بدنی را می توان با استفاده از یک عکس از روبرو از بدن بیمار ، با دوربین های عادی، مانند آنهایی که در تلفن های هوشمند وجود دارد، تخمین زد.

عکس های گرفته شده از بیماران برای پیش بینی معیارهای بهداشتی داخل بدن مانند درصد چربی بدنی و توده عضلانی بدون چربی، پردازش می شوند، و اطلاعات مفید و مفصلی را در مورد خطرات مختلف سلامتی و تندرستی ارائه می دهند.

این فناوری جدید به دستیابی مرکز سرطان UH به اهدافش، در کاهش بار سرطان از طریق تحقیق، آموزش، مراقبت از بیمار و دسترسی بیشتر به جامعه کمک می کندزیرادرمانهای پزشکی با هزینه بالا برای بسیاری از بیماران در هاوایی که در وضعیت اقتصادی - اجتماعی پایین تری هستند، امکان پذیر نیست.

داده های ارائه شده از سوی شرکت کنندگان، به محققان این امکان را می دهد تا مطالعه خود را برای ایجاد بزرگترین و قدرتمندترین توصیف از شکل بصری بدن و ارتباط آن با ترکیب بدنی، نشانگرهای متابولیکی، عملکرد و رژیم غذایی ادامه دهند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-smartphones-screen-diabetes-metabolic-disease.html